Egy jól megtervezett logó egyszerű módja annak, hogy pozitív első benyomást kelts, kommunikáld, hogy mit képvisel a vállalkozásod, illetve megkülönböztesd magad a konkurenciától. De mitől lesz jó egy logó?
A logó a vállalat elsőszámú ismertetőjele. Általában ez az első dolog, amit egy potenciális ügyfél észrevesz egy vállalkozásról, akár a névjegykártyáját tartja a kezében, akár a közösségi média profilján vagy a weboldalán találkozik vele. A logó a cég márkaidentitásának lényeges része, és minden brandépítési és marketinganyagában kiemelt helyet kell elfoglalnia.
A logók három nagy kategóriába sorolhatók. Mindegyik kategóriának megvannak a maga előnyei, ezért fontos megérteni a különbségeket, és alaposan átgondolni, hogy melyik illeszkedik a profilodba.
Képalapú logók
A képalapú logók csak egy szimbólumot használnak a vállalkozás képviseletére. Ezek lehetnek absztrakt képek, mint amilyeneket például az Airbnb, a Pepsi és a Microsoft használ.
Vannak a szó szerinti képek, amelyeket leegyszerűsítettek és stilizáltak, mint például az Apple, a régi Twitter által használt logók.
A képalapú logók egyszerűek, merészek, és azonnal felidézik a márkát. Azonban a legjobban olyan nagyvállalatoknál működnek, amelyek az idők során ismertséget szereztek. Nem a legjobb választás a most induló kisvállalkozások számára.
Szövegalapú logók
A szövegalapú logók vagy a cég nevét használják, mint az eBay vagy a Coca-Cola logója, vagy egy monogramot, mint a Coco Chanel logója, vagy egy kezdőbetűt, mint a WordPress által használt „W”.
A cégnevet használó szövegalapú logó jó választás egy új vállalkozás vagy egy viszonylag rövid névvel rendelkező kisvállalkozás számára, hogy az emberek megismerjék a márkát. A monogram és a kezdőbetűk azonban nem a legjobb választás a márka ismertségének hiánya miatt.
Kombinált logók
A kombinált logók, mint például a Dove, a Mastercard (egészen a közelmúltig) és a Puma logói szimbólumot és szöveget is tartalmaznak.
A kombinált logók valószínűleg a legnépszerűbb logók. A legtöbb vállalat, amely szimbólumokat, monogramokat vagy kezdőbetűket használ, ezeket szöveggel kombinálja a vállalat nevének leírására. Ezáltal a logójukat könnyebb megjegyezni, különösen akkor, ha a vállalat új, és a logó önmagában nem felismerhető. Amint egy vállalat logója széles körben ismertté válik, a szöveg használata opcionálissá válik.
Mi a jó logó titka?
Egyszerűség
A legjobb logók egyszerűek, mert egy egyszerű logó könnyen felismerhető és megjegyezhető, és könnyen fel- és lekicsinyíthető a minőségromlás nélkül.
Relevancia
A legjobb logók olyan betűtípusokat, színeket és szimbólumokat használnak, amelyek tükrözik azt a képet, amelyet a márka közvetíteni szeretne. Egy logó akkor releváns, ha a nézőknek pontos képet ad arról, hogy miről is szól a vállalkozás.
Megjegyezhetőség
A logó egy vállalkozás bemutatkozása, ezért azonosítania és megkülönböztetnie kell magát a többi cégtől, meg kell ragadnia a potenciális ügyfelek figyelmét, valamint pozitív és maradandó benyomást kell hagynia. Ezért a legjobb logók nagyon emlékezetesek is.
Okosan használt színek
A színek megragadják a szemet, érzelmeket váltanak ki, és üzeneteket közvetítenek. Ezért alaposan át kell gondolni, hogy mit akarunk kommunikálni a logóikban használt színekkel. Luxust és minőséget? Professzionalizmust és megbízhatóságot? Nőiességet és gyengédséget? Már az elején meg kell határozni az irányt. Az is segít, ha meghatározzuk konkrétan a célközönséget.
Trendiség? Ná-á.
A jó logó inkább klasszikus, semmint trendi. Időtállónak kell lennie, nem változhat évente, akkor sem alapjaiban, hisz az csak összezavarja az ügyfeleket/vásárlókat. Én mindig azt mondom: a divat jön-megy, a stílus örök.
Sokoldalú felhasználhatóság
A logóknak meg kell őrizniük minőségüket, akár kicsinyítve, akár nagyítva használjuk őket nyomtatásban vagy az interneten, így a legjobb logók minden kontextusban működnek. Akár óriásplakáton látjuk őket, akár egy tollon.